Horsemanship Del 1

Hej, okej, det blir delar osäker på hur många men d lär vi märka med tiden ;p Dom kommer ut när jag har tid och skriva lite extra :p

Okej, idag ska jag svara på frågor jag får rätt ofta på MSN och typ bdb :* bornlikeastar@bdb :P

Hej, varför tkr du horsemanship e så bra?

För att jag vet att det fungerar och det fick alla hästar som jag jobbat med att få en bra relation till mig och vi har verklig utvecklats mer än vad vi någonsin skulle gjort med bara en vanlig hopptränare elr dressyrtränare :P 

Om man vill börja med horsemanship, ska man ta hjälp av en tränare då?
Det gjorde ju jag, men om man läser böcker och följer tips på internet och så, kanske kollar ngn video där man ser hur man gör, så ska det nog gå bra utan också (:

Min häst vill inte komma till mig när jag ska hämta honom, vad ska jag göra?
Jag hade helt klart börjat från början med horsemanship! Liksom, ngn gång måste du ju få tag på honom och när du gör det, gör du massa horsemanship! Te.x kan du börja med att stanna och skuta bak axlarna , ganska häftigt. För horsemanship går ju ut på att du ska behandla hästen som andra hästar behandlar den, kanske inte bita den och sparka då men du fattar :P Och hästen ska se dig som ledare! 

Jag har en väldigt pigg häst och jag kan inte rida ut på honom utan att han sticker, hjälp mig!
Han testar dig. Han vill bestämma över dig och låt honom inte göra det, jag vet hur det kan gå och det e absolut inte roligt! Jag föreslår att du gör Join up, om du har sett videon när jag och min faster gör det så ser du också olika hästar, en med låg rang Chilli då, den senaste videon, och så har Vi My Choice min häst som var väldigt hög i rang och ju högre rang hästen har, ju svårare bli det att jobba med honom/henne. Så testa det, för det gör så att han litar på dig och när han litar på dig blir du även hans ledare! Och så kan du göra grunderna med honom också (: 

Asså, horsemanship verkar inte bättre än vanlig hoppning. Det finns ju hoppryttare som också har hästen bakom sig.
Ja, det e jag fullt medveten om (: D e bara det att det tar längre tid, som jag skrev i inlägget i går att jag hade en häst jag inte änns tittat bakom mig på ngr minuter. För dom som inte håller på med horsemanship tar det ju mke längre tid med! Men alla har ju olika åsikter och det förstår jag! Min åstik är att horsemanship e bättre, men du tkr hoppning e bättre, :P

Du verkar helt felfri från problem med dina hästar, har det alltid vart så? :o 
Nej , absolut inte! Doris och jag vi hade en massa problem! Men hon var dock problemhäst och jag visste egentligen inte så mke. Men den ponnyn jag rider nu, Hebbe, han e verklig svår att få kontakt med som jag säger. Liksom har jag ingen möjlighet till Join up, han svarar ju på "behandligen" med grunderna. Men han e väldigt svår! Men jag har ju bara hållt på med horsemanship i kanske ett år och åtta månader, man utvecklas ju hela tiden (:

Jag tkr det är jätte häftigt det där med Join up! Hur lärde du dig det?
Jag läste hertland när jag gick i femman och blev väldigt intresserad av de dom beskrev som "komunicera"! men då hade jag inte möjligheterna att utföra det. Sen när jag köpte Doris så hade vi en massa problem med henne på vinter och då prata pappa med min faster och hon sa att hon hade ngt som kunde hjälpa oss! Och jag blev ju genast förvånad när det var "komunicera" som hon visade mig! Och jag tyckte d först var ganska pinsamt för jag e försökig av mig och vågar inte riktigt göra saker jag aldrig gjort, och jag gjorde ganska många fel xD Men sen så när det börja funka så tyckte jag det var jätte kul! :DOch hållt på med det sen dess (:

Nu skrev jag ngr av d vanligaste frågorna (: Hoppas ni fick svar :D <3
JY
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0