Horsemanship Del 2

Repgrimma!
En bra repgrimma skall vara stark och får inte töja sig. Och d flesta knutar bör vara justerbara. Den skall vara tillverkad av lite styvare material då det blir enklare för hästen att tolka dina signaler och det innebär i sin tur mindre slit i hästen och mindre slit för dig. Grimman skall alltid justeras in ordentligt så den sitter rätt på din häst. Nosdelen på grimman skall vara placerad strax under kindbenen där nosryggen är som starkast. Det är viktigt att grimman inte hamnar för långt ner eftersom nosryggen där är väldigt skör & kan skada hästen vid ett kraftigt ryck. 

Arbetsrepet!

Ett arbetsrep av god kvalitet skall vara mycket starkt och får inte vara elastiskt. Det skall ha lagom tyngd och hög signalbärighet så minsta rörelse i repändan når fram till hästen. Arbetsrepet skall kunna sättast säkert i grimman.

Ett ledrep eller ett grimskaft skall gå av om hästen gör ett tillräckligt kraftigt ryck. Ett arbetsrep får ALDRIG gå av. Längden på ett arbetsrep varierar från 3,5 till 7 meter. Tumregeln vid val av längd är: Välj ett kortare rep för enklare övningar och när du börjar med horsemanship. Det blir mindre rep att hålla reda på. De längre repen krävs vid lite mer avancerade övningar och är lämpliga för dig som har jobbat ett tag med horsemanship...

DU FÅR INTE GLÖMMA:

  • Repgrimma och arbetsrep skall ENDAST användas vid träning.
  • Bind aldrig upp din häst i repgrimma. Din häst kan få allvarliga skador på nos och nacke om den blir rädd och kastar sig.
  • Din häst är ett stort, tungt och kraftfullt flyktdjur.
  • Tänk på att dessa grjjor inte är att leka med och om man andvänder dom fel, kan betyda allvarligare skador!


    THE SVEVEN GAMES!

    Nr.1  The Friendly Game

    Här handlar det om att bevisa för din häst att du inte vill skada honom, trots att du  kan. I stället för att bara klappa honom och röra dig försiktigt runt honom, bör du utsätta honom för situationer där han blir rädd, och bevisa för honom att han inte behöver komma till skada.
    Sådana saker som att gnida honom över hela kroppen , slänga rep, runt hans ben, över hans kropp och huvud, hoppa runt honom…. Hemligheten ligger i att utföra det hela rytmiskt ända tills han inser att det inte finns något att frukta och står stilla.
    Många hästar, även sådana som ridits i åratal, har aldrig fått tillfälle att bekanta sig med sin sadel.  Du kan leka ”The Friendly Game” med sadeln och padden (voljocken) genom att lätt slänga på och av dom, tills han känns obekymrad.

    Två saker är av vikt här: den ena att tillåta hästen gå undan en bit, få honom med slakt rep hela tiden titta på dig, och den andra är att använda rytm.Detta ger hästen trygghet genom att han lär sig att förutse vad som kommer och när.
    Detta är också leken som du leker emellan alla de andra lekarna för att ge hästen trygghet och hålla uppe balansen mellan dominans och kamratskap.

    Nr. 2 The Porcupine Game

    Hästar har ett nedärvt program som heter ”Kontrasterande Reflex”. Den kommer till användning om dom känner sig fångade, det är en instinkt att forcera motstånd, mot grimman, mot bettet, mot din skänkel…Detta är också orsaken till att dom slänger sig bakåt och har problem med små utrymmen som t.ex trailers. Klaustrofobi hjälper dom att överleva.
    Med hjälp av The Porcupine Game undervisar du hästen i att ge efter eller flytta sig för tryck. De allra flesta använder sig utav stötande rörelser men det är genom att använda stadigt tryck som din häst lär sig att det är hans ansvar att flytta sig undan för tryck och finna sitt eget välbefinnande
    Var medveten om att hästar är mycket duktiga i att leka dessa lekar, man kan säga att dom innehar svart bälte, och dom utmanar dig genom att se vem som ger sig först! Bestäm dig för att vara som en stängselstolpe( vilket innebär att i samma sekund som hästen rör sig får han lättnad, trycket följer inte efter honom).Är han väldigt bufflig, kanske du till och med måste använda dig utav en sporre. När hästen väl lärt sig principen kommer du att bli förvånad över hur känslig han har blivit.
    Kom ihåg att börja lätt och sedan långsamt och stadigt öka trycket tills hästen ger sig. Så fort han flyttar, så massera punkten där trycket applicerats. På så sätt får du hästen känslig och följsam.

    Kan du flytta din häst framåt, bakåt, sidvärtes höger och vänster, framdel, bakdel, huvud upp och ned, endast genom ett måttfullt tryck av fingertopparna? Din häst skall följa med trycket, (inte fly från det) , och stanna när du masserar honom.
     

    Nr 3 The Driving Game

    Hästar flyttar ständigt varandra genom en blick, örats rörelse, genom att vifta med svansen eller lyfta ett bakben. Detta är kroppspråket, som förmedlar ” flytta eller kom i närkontakt med mina tänder eller hov”!

    Denna lek kommer efter The Porcupine Game för hästen måste lära sig att först flytta från din fysiska press, innan han kan lära sig att flytta undan för din mentala press. Detta är tankens språk, och böjer sig inte hästen för tanken, så blir konsekvensen att han drabbas av en mer fysisk stimulans som t.ex ett svingande rep ett spö eller din hand. Det är inte din avsikt att slå honom. Men rör han inte på sig så kommer han att bli träffad. Det finns en distinkt skillnad här som hästar verkligen förstår sig på. Om du avsiktligt slår en häst kommer han att klandra dig och kanske även slår tillbaka. Det värsta är att han inte förstår sig på straff. Föreslår du din häst att han skall röra på sig och han står still, och på grund av det stöter ihop med något fysiskt, lär han sig att det är bäst att flytta på sig…. det är hans ansvar. Han kommer inte att hålla dig ansvarig, och lär sig att flytta efter andra eller tredje upprepningen. Det värsta du kan göra mot din häst är att lova att det fysiska kommer och sedan inget händer! Då lär sig hästen att du inte sätter ditt hot i verket och tappar respekten gentemot dig.. Han behöver veta att hans ledare inte far med osanning, är rättvis och just, på samma sätt som en dominant häst skulle uppföra sig.
    Kontrollera att du kan sända din häst bakåt genom att skaka fingrarna mot honom (på samma sätt som om du skakar av vatten) ; flytta framdelen genom att peka mot hans öga; flytta bakdelen så att han står med huvudet mot dig ( genom att svinga repet mot hans bakdel, - stå utanför räckhåll - och låt repet till och med nudda honom. Då han vänder sig mot dig så smek hans huvud och låt honom förstå att han har gjort rätt, upprepa. Han kommer att bli så känslig att var gång du tittar på hans bakdel som om du önskar att han skall flytta undan den så kommer han att vända sig med huvudet mot dig) .
     

    Nr. 4 The Yo-Yo Game

    Med yo yo kan du sända din häst bakåt och framåt på en rak linje. Det kanske inte blir helt rakt från första början men det är vad du skall jobba mot.
    Du kommer att upptäcka att vissa hästar kommer lätt fram till dig, men backar inte gärna. Andra backar lätt, men kommer inte gärna fram till dig. Detta är en Yo!  Med Yo Yo leken kommer detta att balanseras.
    Skaka ditt 12’ rep för att motivera hästen att backa upp. Börja mjukt och bygg sedan på rörelsen i repet tills hela grimman skakar, och det hela känns obehagligt för hästen. Då hästen tar ett steg bakåt för att få lättnad sluta genast med ditt skakande och låt honom första att han gjort rätt. Börja sedan långsamt igen och bygg upp till du får ett nytt steg., sluta. Upprepa tills ahn förstår vad du menar, be om ett eller två steg, sedan ett par till, tills han kan backa till linans slut.
    Nu ber du honom komma fram till dig igen. Hala repet med öppen hand, rytmiskt, hand över hand, för att gradvis stänga händerna och inte låta repet glida igenom dom tills han tar ett steg fram. Så fort han bjuder fram öpnna genast händerna och fortsätt rörelsen rytmiskt. När han har kommit ända fram slutar du och smeker honom. Sänd honom bakåt igen , be honom komma, och upprepa detta tills det är lätt och villigt i båda riktningarna.
     

    Nr 5 The Circling Game.

    De flesta tror att detta är longering, med The Circling Game är mycket mer. Det är en mental övning lika väl som en fysisk, som lär hästen att det är hans ansvaratt hålla den gångart som du bett om, tills något annat begärs. I longering hålls hästen springande ändlösa cirklar, med piskan hela tiden jagar på. Hans kropp blir tränad, men hans hjärna förtvinar.
    The Circling Game lär hästen att starta dynamiskt och skritta, trava eller gallopera runt dig,  medan du står i mitten lutad mot spöt!
    Hemligheten ligger i att lämna honom i fred, så länge han gör det du vill.  Då han ändrar på det du önskar, då rättar du till det. Så fort han stannar eller byter gångart, ta in honom till dig och sänd ut honom igen. Han lär sig att finna ro ute på volten!  Be om minst två varv, men inte mer än fyra. När han kan utföra två varv utan hjälp visar han respekt och ansvar. Efter fyra varv kan det hända att han börjar bli uttråkad.
    Om du planerar att bygga upp din häst mentalt, känslomässigt  och fysiskt, så är det inte rätt väg att longera honom 32 varv.. Vill du ha mer än fyra varv, så andvänd din fantasi ….. andvänd dig utav hinder, ojämn mark, olika långa rep etc. . för att få ut mer, komma längre och vidarutveckla din häst- människa kommunikation. Glöm inte att ta hänsyn till hästen.

    Nr 6.
    The Sideways Game

    Ju bättre din häst backar och rör sig sidvärtes desto bättre kan han utföra allt annat. Testa! Hur bra går han sig åt sidan?
    Om du inte har gjort detta förut, så skicka först  hans huvud, sen hans bakdel, tills rörelsen jämnar ut sig och hela hästen rör sig åt sidan. Andvänd ett staket för att förhindra honom att röra sig framåt, ett 12’ rep är den idealiska längden att starta upp med och du kan svinga repändan för att driva på hans bakdel.
    Var också noga med att du tillåter honom driva iväg, och att du inte rycker tillbaka hans huvud emot dig. Märker du att hans framdel försvinner bort för snabbt, måste du antagligen jaga på hans bakdel. Lättaste sättet att göra detta är att hålla längst ut i repet ( så att du inte kommer för nära) och snärta till bakdelen med repets mitt genom att sända en” våg av rörelse” igenom det.
    Det kommer inte att dröja länge innan din häst förstår och villigt rör sig sidledes utmed stängslet bort från dig.
    Var noga med att båda sidorna arbetar lika jämnt. Många hästar har en sida som är lättare än den andra.

    Nr.7
    The Squeeze Game

    Som varande klaustrofobiska varelser avskyr hästar trånga och instängda platser.  The Squueze Game hjälper hästen att bli lugnare och modigare när det gäller.
    Ställ dig ca 4 meter ifrån en vägg eller ett staket och låt hästen passera emellan. Vissa hästar kan även finna detta för trångt och behöver mer utrymme, så bered dig på detta och minska sedan gradvis utrymmet ,i takt med att hästen känner sig säkrare, tills utrymmet inte är större än ingången till en trailer.

    Var noga med att erbjuda honom trygghet på andra sidan det trånga utrymmet genom att ge honom mycket lina, vänd honom sedan och bjud in honom ifrån andra hållet.
    Bli så bra att du kan kontrollera vilken gångart han skall använda, skritt trav eller galopp.
    När detta sitter kan du sända in honom i transporten, hellre än att leda in honom.

    Jag kunde inte få ner orden från mn hjärna så bra så kopierade som en annan skrivit Här i från; http://www.nnha.nu/7-games3.htm

    JY


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0