Horsemanship (:

Nu ska ni få ett inlägg om hur jag tkr man rider på bästa sätt för både häst och ryttare. Och hur man får den bästa relationen till sin häst.

Horsemanship är inte som hoppning och dressyr, man tävlar inte i det och det är mke väligare för hästen.

Horsemanship är ett slags tänkande. För mig är horsemanship det bästa man kan göra med sin häst, och det är jätte roligt också! Jag har hållt på mke ifrån marken, för med en häst handlar dt verkligen inte bara att rida och typ vinna elr vad man ska säga. Jag tkr man ska ha en så bra relation med sin häst som möjligt! Från marken ska man ha hästen bakom sig hela tiden och göra sin stor. Ngn gång ibland ska man stanna, och hästen ska stanna bakom dig, den ska va med på vartenda steg som du tar. Den ska se dig som dens ledare ! Du ska även kunna backa den, genom att stirra på den, elr vifta lite med handen. Hästen följer dig som en hund tillslut. Det är inget som tar 5 minuter, det tar precis, som hoppning och dressyr, tid. Du får nt en häst förtroende på ngr minuter liksom.

Join up är också en jätte bra sak att göra! Om man läst "Heartland" böckerna där dom "komunicerar" med hästarna, du driver på hästen med en longrings piska, dock ska du inte nudda hästen med den. Så går du snett bakom den, går du för långt fram ger du hästen komandot "stopp". Tillslut avänder hästen innerörat mot dig, börjar tugga och drar huvudet mot marken. Tillslut släpper du piskan och ställer dig i mitten och tittar ner i marken. Då ska hästen komma mot dig, och än en gång följa dig som en hund. http://www.youtube.com/watch?v=uKJs4qLXj40 
En video när vi gör horsemanship med min gamla häst, hon som dog nyligen ;(

Halsring kan man rida i. Men detta är för dom som verkligen kan sin sak, och vet att man kan styra hästen med vikten, och inte med tyglarna. Du rider din häst utan sadel och träns.

Nu fick ni lite horsmanship info :P Jag har ju gjort allt som jag skrivit, så  vet att d funkar och så (:
Puwss Hannah :*
egras


Kommentarer
Postat av: lizzaaaaaa;*

hallå hannah kan vi typ snacka sen?? asså jag måste verkligen prata med dej

2010-02-01 @ 20:53:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0